Ga naar de inhoud

Gezond ondernemen in tijden van inflatie: help je medewerkers in crisistijd

Gezond ondernemen in tijden van inflatie: help je medewerkers in crisistijd

Het aantal Nederlanders met financiële zorgen neemt toe door de energiecrisis en inflatie. Dat heeft ook invloed op jou als werkgever. Hoe ga je ermee om? Schulphulpverlener Walid Somers vertelt dat er allerlei manieren zijn om je personeel te steunen.

Door de energiecrisis en toenemende inflatie neemt het aantal mensen met schulden toe, blijkt ook uit onderzoek van ABN Amro. Budgetinstituut Nibud en schuldhulpverlenersvereniging NVVK verwachten dat binnenkort ook huishoudens met lage middeninkomens in de problemen raken.

“De vrees voor een enorme toename van werkenden met financiële zorgen blijkt terecht”, zegt Walid Somers, hoofd van Grip Schuldhulpverlening (Grip, onderdeel van Zorg van de Zaak). Hij en zijn team helpen medewerkers meer overzicht te krijgen in hun financiën. Dat doen ze in opdracht van werkgevers. “Het is momenteel enorm druk”, vertelt Somers. “Veel werkgevers en HR-managers hebben nu pas door dat financiële zorgen echt een probleem worden. Daarom investeren ze nu in voorlichting voor medewerkers en hulp bij geldproblemen.”

Risico’s voor werkgevers

Het is verstandig om het thema serieus te nemen als werkgever, zegt Somers. “De schuldproblemen van medewerkers kunnen namelijk vervelende gevolgen hebben voor jouw bedrijf. Denk aan ziekteverzuim, verminderde arbeidsproductiviteit en in ernstige gevallen zelfs fraude en kosten voor een loonbeslag.”

Het is dus belangrijk om problemen zo snel mogelijk te herkennen, benadrukt Somers. “Het bijzondere aan de huidige situatie is dat deze crisis niet alleen medewerkers met een laag loon raakt. Ook mensen met een hoger loon en zelfs tweeverdieners raken in de problemen.”

Taboe op praten over financiële zorgen

Wat kun je doen? Als ondernemer heb je waarschijnlijk weinig kennis van schuldhulpverlening. Daarnaast rust er nog steeds een taboe op geldproblemen. Medewerkers praten liever niet over financiële zorgen, laat staan met hun werkgever.

“Veel werkgevers en HR-managers vertellen hun personeel dat zij zich anoniem bij ons mogen melden”, zegt Somers. “Vaak kunnen we medewerkers helpen zonder dat hun werkgever daarbij betrokken is.”

Daarnaast adviseert hij het onderwerp bespreekbaar te maken binnen je organisatie. “Leg je medewerkers uit dat het voor iedereen een dure tijd is en dat zij zich niet hoeven te schamen. Deze crisis raakt tenslotte heel veel mensen.”

Van kerst- naar winterpakket

Hoe laat je zien dat je betrokken bent als werkgever? “Haal bijvoorbeeld het kerstpakket naar voren. Maak er een winterpakket van met bijvoorbeeld bewaarbakjes, een fleecedeken, een budgetkookboek. Daarmee laat je zien dat je ermee bezig bent en dat het oké is om hulp te vragen.”

Verder helpt het om het onderwerp te benoemen tijdens bijeenkomsten. Je kunt er ook een onderwerp van maken tijdens informele gesprekken. “Ook het zogenaamde FiT-gesprek is een goede gelegenheid”, zegt Somers. FiT staat voor ‘Functioneren in de toekomst. Het is een open gesprek over alle onderwerpen die van invloed zijn op werkprestaties en werkplezier. Dat kunnen dus ook geldzorgen zijn. Lees hier meer over het FiT-gesprek.

Herken problemen

Een alerte werkgevers of HR-manager kan geldproblemen leren herkennen, zodat hij ze op tijd kan bespreken met zjin personeel. Een paar signalen:

  • Een medewerker meldt zich vaak ziek net voordat zijn salaris binnenkomt, omdat hij geen geld heeft om te tanken of zijn OV-kaart op te laden;
  • Een medewerker is moe, chagrijnig of sneller geïrriteerd, omdat hij veel stress heeft.
  • Een medewerker is minder productief, omdat hij zich zorgen maakt over geld.

 

Als je denkt dat iemand financiële zorgen heeft, ga dan een gesprek aan. Verwijs door naar hulp, bijvoorbeeld een budgetcoach of schuldhulpverlening.

Help medewerkers de winter door

Hulp bij geldzorgen is maatwerk, vertelt Somers. Maar nu deze inflatie zoveel mensen raakt, kun je als goede werkgever ook manieren verzinnen om alle medewerkers te steunen. “Houd bijvoorbeeld je vergoedingen eens tegen het licht”, zegt hij. “Misschien kan je reiskostenvergoeding wel wat omhoog. Wat ook kan helpen, is een voedzame maaltijd aanbieden in de pauze.”

Somers hoopt vooral dat de overheid snel in actie komt. “Ook voor mkb-ondernemers zijn de stijgende kosten namelijk een probleem”, zegt hij. “Ik spreek veel werkgevers die wel meer salaris willen bieden, maar dat niet kunnen. Het zou een hoop schelen als de overheid bijvoorbeeld de loonbelasting zou verlagen.”

Wil je meer weten? Grip (onderdeel van Zorg van de Zaak) heeft speciale workshops voor leidinggevenden waarbij je alles leert over de wettelijke begrippen en procedures bij schuldhulpverlening.

Meer artikelen

Alle berichten