Ga naar de inhoud

Een driegesprek. Wat is het, en hoe werkt dat?

Een driegesprek. Wat is het, en hoe werkt dat?

Het driegesprek: Voorkom problemen én kom sterker terug

Een driegesprek is een gesprek tussen de medewerker, de werkgever en deinzetbaarheidscoach. Dit gesprek is er om samen in een open en constructieve sfeer te praten over wat er nodig is om goed en gezond te kunnen werken. Het driegesprek kan zowel preventief worden ingezet, om problemen en verzuim te voorkomen, als tijdens en na een periode van verzuim, om de terugkeer naar werk soepel te laten verlopen en een duurzame inzetbaarheid te bevorderen. Een win-win situatie voor zowel medewerkers als werkgevers!  

Hulp bij een goed gesprek

Soms is het lastig om samen het gesprek aan te gaan over onderwerpen zoals werkdruk, balans tussen werk en privé of de samenwerking op de werkvloer. Een driegesprek helpt daarbij. Met een inzetbaarheidscoach aan tafel praat je constructief over wat er nodig is om weer goed te kunnen werken zonder noemenswaardig verzuim. Het maakt niet uit of het gaat over iets kleins dat je dwarszit, of een grotere kwestie die besproken moet worden.  

Hoe werkt een driegesprek? 

  1. Intakegesprek
    De inzetbaarheidscoach belt eerst even met zowel de medewerker als de werkgever om de situatie door te nemen. Zo kan er tijdens het driegesprek gelijk het probleem worden aangepakt.  
  2. Het driegesprek zelf
    Tijdens het driegesprek gaat het over wat er nodig is om weer goed te kunnen werken zonder noemenswaardig verzuim. Het is belangrijk dat jullie samen een oplossing vinden die voor jullie werkt, de inzetbaarheidscoach helpt daarbij.  

Waar helpt een driegesprek bij? 

Preventief: Voorkom dat kleine problemen groot worden, door ze op tijd te bespreken. Bijvoorbeeld als de werkdruk toeneemt, of als er iets verandert in de privésituatie

Na verzuim:  Kom sterker terug tijdens ziekteverzuim, door duidelijke afspraken te maken over de werkhervatting en het opbouwen van werkuren en/of taken. 

Wat levert het op? 

  • Heldere afspraken tussen medewerker en werkgever. 
  • Een goede afstemming tussen werk en privé. 
  • Voorkomen van verzuim door tijdige signalering van knelpunten. 
  • Succesvolle en vlotte re-integratie tijdens verzuim. 

  

Kortom: Of het nu gaat om voorkomen of herstellen, met een driegesprek haal je alles uit de kast om goed samen te werken, zonder gedoe.